Magángyűjtemény – közkincs: beszélgetés a műgyűjtésről
A Falk1 Rendezvényközpont barokk terme adott otthont az Örökség Műhely harmadik, a műgyűjtésről és a magángyűjtés közösségi vonatkozásairól szóló kerekasztal-beszélgetésének 2013. szeptember 25-én A meghívott vendégeket – Einspach Gábor igazságügyi festményszakértőt, az Artmagazin felelős kiadóját, Ledényi Attilát, az Art Market Budapest igazgatóját, valamint Vass László műgyűjtőt – Pápay György, az Örökség Kultúrpolitikai Intézet ügyvezető igazgatója köszöntötte, majd átadta a szót a beszélgetést moderáló Vass Norbertnek.
Az intézet munkatársa először a gyűjtés motivációiról kérdezte az asztalnál helyet foglalókat. Vass Lászlótól megtudhattuk, hogy élete első képét lakásdíszítés céljából vásárolta, majd Barcsay Jenővel való megismerkedése, illetve barátsága révén hónapról hónapra közelebb került a műgyűjtés világához, melyet beszélgetésként, a művészekkel való állandó kontaktusként ír le. A gyűjtőt a művész neveli – tette hozzá a veszprémi Vass Gyűjtemény tulajdonosa. Ledényi Attila egy művész barátjától kapta élete első műtárgyát, s ahogy ez a falra került, vákuumot teremtett egyből a lakás többi részén, amelyet évek során sikerült csak nívós munkákkal feltölteni. Ledényi hét évvel ezelőtt került közelebbi kapcsolatba a gyűjtői közeggel, amikor felkereste a hazai gyűjtőket és magazin-formában számolt be kollekcióikról. A kiadvány kapcsán megtapasztalta a műgyűjtés társaságteremtő erejét, s magába szippantotta ez a semmivel sem összehasonlítható miliő. Tapasztalta persze azt is, hogy mennyire különfélék a gyűjtők. Az önzetlen megszállottak mellett némelyek a társadalmi réteghez való tartozás érdekében vásárolnak műtárgyakat, míg mások pusztán befektetési szándékkal gyűjtenek. Ami összeköti mégis őket, az a művészet szeretete. Einspach Gábor Kovács Dezső műgyűjtőn keresztül került kapcsolatba a gyűjtéssel, s volt alkalma e tevékenység kevésbé romantikus oldalát is megismerni. Látta, mit jelent, ha a kollekció túlnő a gyűjtőn, ha a szenvedély átírja a valóságot. Ettől fogva szkeptikusabban és kívülről figyelte a műgyűjtést.
Mindhárom vendég szólt a kortárs képzőművészet széles közönséggel való megismertetésének fontosságáról. Vass László nemzetközi rangú gyűjteményének látogathatóvá tételével tesz rengeteget ezért. Az Artmagazin felelős kiadójaként Einspach Gábor a lapban megjelenő cikkek közérthető nyelvezetét, a nemzetközi vásárokra való kitekintést, valamint a hazai törekvések bemutatását emelte ki mint fontos missziót. Ledényi Attila szerint a kortárs képzőművészet széles közönség számára történő prezentálásának a művészeti vásárok a leghatékonyabb eszközei. A budapesti vásár szervezésével kapcsolatban elmondta, hogy kezdettől fogva a lehető legszélesebb nemzetközi kontextus megteremtésére törekedtek. Meggyőződése, hogy ez a magyar képzőművészetnek is használ, elvégre erős mezőnyben, nemzetközi közönség előtt mutatkozhat be. A vásári közeg persze a gyűjtők számára is kitűnő lehetőséget kínál, nemcsak újabb művészek felfedezésére, hanem adott esetben az árak összehasonlítására is. Sőt, egy vásár az azt rendező város és ország számára is kvázi kiállító-felületet biztosít. Ahogy Ledényi fogalmazott, az Art Market Budapest igazgatójaként a legújabb művészeti impulzusok fővárosba hozására törekszik.
Az asztalnál helyet foglalók ugyancsak egyetértettek abban, hogy a művészetet értékelő, gyűjteményüket pedig közkinccsé tevő gyűjtők jó fényt vetnek az országra, már-már nagyköveti funkciót is betöltenek, ezért – a beszélgetésből ez csengett ki – alázattal, szenvedélyesen, állhatatosan kell dolgozni azon, hogy minél több, a veszprémihez hasonló példát sorolhassunk fel a közeljövőben. A meghívott vendégek bizonyosan így tesznek ezután is.
Sajtóvisszhang:
Magyar Nemzet
2013. szeptember 28.
Kultura.hu