Tárlatbevezetés: beszélgetés a múzeummarketingről
Az Örökség Műhely 2014. január 29-i Tárlatbevezetés című kerekasztal-beszélgetésén Káldy Mária múzeumpedagógiai szakértő, a Múzeumi Oktatási és Képzési Központ igazgatója, Puczkó László közgazdász, art és design menedzser, a Budapesti Üzleti és Kommunikációs Főiskola intézetvezetője, valamint Szőke Katalin public relations szakértő, kommunikációs dizájn kategóriában red dot díjat nyert Kassák Múzeum kommunikációért felelős munkatársa vitatta meg a múzeummarketing jelenét és a terület jövőjének legfontosabb kérdéseit.
A múzeumi szféra hazai és nemzetközi tendenciáit egyaránt jól ismerő Káldy Mária hangsúlyozta: egy intézménynek azon túl, hogy tisztában van saját küldetésével, arra is figyelnie kell, hogyan változik a közönsége, miként módosul a célcsoport, amely kíváncsi lehet a gyűjteményeiben található kincsekre. Fontos – emelte ki Káldy –, hogy egy huszonegyedik századi múzeum élményt nyújtson látogatójának, máskülönben kevés esély kínálkozik számára kiválni a tömeges kínálatból.
Szőke Katalin szerint ehhez határozott, hosszú távú elképzelésre van szükség, amely meghatározza az intézmény pozícióját és kijelöli az adott múzeum helyét a szabadidős intézmények tágas palettáján. A stratégiai gondolkodásnak – véli – fontos elemei a marketing és a PR. A Kassák Múzeum kommunikációért felelős munkatársaként elsősorban a múzeum hírnevének, az intézményt körülölelő bizalmi aurának a megteremtésén dolgozó szakember úgy látja, a szavak mellett a tettek, az intézmény által megvalósított kiállítások, rendezvények is fontos tényezői az intézmény megítélésének.
Puczkó László kiemelte, azok a múzeumok tudnak igazán sikeressé válni, amelyek képesek közvetlen környezetük társadalmi-kulturális szövetébe illeszkedni. Véleménye szerint egy mai múzeum akkor lesz igazán látogatottá, népszerűvé, ha a célközönségét jelentő közösség számára aktuális és releváns kérdéseket tesz fel, jár körül. Amennyiben így tesz, széles körű érdeklődésre számíthat. Puczkó később arra is utalt, hogy a hazai palettáról leginkább egy, a jövőt „bemutató”, innovatív gondolkodásra késztető kiállítóhely hiányzik.
A meghívottak egybehangzóan vallották, hogy a modern múzeumoknak vonzó szabadidő-eltöltési alternatívát kell kínálniuk, és fontos feladatuk az is, hogy közösséget építsenek. Szőke Katalin kiemelt célnak tartja ezzel kapcsolatban, hogy a múzeum a társadalmi, illetve a mindennapi kommunikáció helyszínévé váljon. A beszélgetőtársak egyetértettek abban is, hogy a múzeumok között verseny van ugyan, s az intézmények igen különböző startpozícióból, eltérő háttérrel vesznek részt ebben, ám elhangzott az is, hogy a nehéz helyzet ellenére a magyar múzeumi szférára régóta jellemző szolidaritás a mai napig él, az intézmények szívesen cserélnek egymással tapasztalatot. A beszélgetést követően Pápay György, az Örökség Kultúrpolitikai Intézet igazgatója mutatta be a több hazai múzeumi vezetőt is a soraiban tudó közönségnek az intézet által indított múzeumnépszerűsítő programot, a Mozaik Múzeumtúrát.
Sajtóvisszhang:
Mno.hu