
A Magyar Művészeti Akadémia 
és a Műcsarnok-ügy a sajtó tükrében

Pápay György – Vass Norbert

Elemzések 1.2013. április 9.



A Magyar Művészeti Akadémia és a Műcsarnok-ügy a sajtó tükrében 2

A Magyar Művészeti Akadémia és a Műcsarnok körül az elmúlt hónapok-
ban kibontakozott politikai és sajtópolémia egyértelműen a jelen kor-
mányzati ciklus egyik legmeghatározóbb kultúrpolitikai vitájának tekint-
hető. Az Örökség Kultúrpolitikai Intézet nem tartja feladatának, hogy 
állást foglaljon ebben a vitában, azt azonban igen, hogy a maga eszközei-
vel refl ektáljon annak alakulására. Az alábbi tanulmány a Magyar Művé-
szeti Akadémia ügyének sajtóbeli megjelenését vizsgálja, de nem pusztán 
a klasszikus tartalomelemzés eszköztárával: elsőként a híradásokra tá-
maszkodva felvázolja az ügy kronológiáját, majd annak sajtóreprezentá-
cióját elemzi két fő szempont szerint, végezetül pedig az elemzés eredmé-
nyeit az intézet által készíttetett közvélemény-kutatás révén nyert adatok 
alapján árnyalja.

1. Az MMA-ügy kronologikus áttekintése

A Magyar Művészeti Akadémia (MMA) köztestületté válásának első ál-
lomását az új Alaptörvény 2011. április 25-i elfogadása jelentette, amely 
kimondja, hogy „Magyarország védi a Magyar Tudományos Akadémia és 
a Magyar Művészeti Akadémia tudományos és művészeti szabadságát” 
(Szabadság és felelősség, X. cikk (3) bekezdés). Az MMA alkotmányba fog-
lalását követően a kormány 2011 júniusában nyújtotta be a Magyar Művé-
szeti Akadémiáról szóló törvényjavaslatot, melyet 2011. július 11-én foga-
dott el az Országgyűlés (2011. évi CIX. törvény). A törvény többek között 
az MMA köztestületként való megalakulásáról rendelkezett, mely köztes-
tületnek automatikusan tagjaivá válhattak a korábban egyesületi for-
mában működő Magyar Művészeti Akadémia tagjai.1 A jogszabály az 
állami vagyonról szóló törvényt is módosította oly módon, hogy az általa 
átvállalt közfeladatok ellátása érdekében állami vagyon tulajdonjoga az 

1 „Az MMA alakuló közgyűlésén az 1992. január 31-én alapított Magyar Művészeti Akadémia társa-
dalmi szervezet azon tagjai vehetnek részt, akik 2011. január 1-jén rendes tagjai voltak a társadalmi 
szervezetnek és megfelelnek a 7. § (1) bekezdésben támasztott feltételeknek, és amennyiben erre irá-
nyuló szándékukat a törvény hatálybalépését követő 45 napon belül a Szervező Bizottság felhívására 
és részére írásban kinyilvánítják.” 2011. évi CIX. törvény, 30. § (4) bekezdés.



A Magyar Művészeti Akadémia és a Műcsarnok-ügy a sajtó tükrében 3

MMA-ra ingyenesen átruházható legyen.2 Ezt a Pesti Vigadó épületének 
az MMA hasznosításába történő tervezett átadása indokolta.

A művészeti akadémia körül kirobbant politikai és sajtópolémia – né-
mileg leegyszerűsítő rövidítéssel: az MMA-ügy – kezdőpontjaként Balog 
Zoltánnak, az emberi erőforrások miniszterének 2012. november 2-án, 
a Hír Televízió Péntek 8 című műsorában elhangzott, az MMA mint köz-
testület tervezett szerepével kapcsolatos kijelentései szolgáltak. A beszél-
getés során a miniszter arra tett utalást, hogy a hazai művészeti élet támo-
gatását a művészeti akadémiára kell bízni, s ehhez az MMA számára 
megfelelő forrásokat és tulajdont kell biztosítani.3 Az elhangzottakat 
L. Simon László, akkori kultúráért felelős államtitkár 2012. november 
5-én az MTI-nek tett nyilatkozatában igyekezett árnyalni, leszögezve, 
hogy az MMA feladatköre csak korlátozott mértékben bővül a kultúra 
fi nanszírozása terén.4

Arra, hogy az MMA a Vigadó mellett a Műcsarnok tulajdonjogát is meg-
kaphatja, elsőként az Index utalt november 15-i, majd november 19-i cik-
kében. Ezek az írások alakították ki azt a később több orgánum által is 
átvett értelmezési keretet, amely szerint a tulajdonosváltás hátterében 

2 „Az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvény 36. § (2) bekezdésének e) pontja helyébe a követ-
kező rendelkezés lép:
[Állami vagyon tulajdonjoga ingyenesen átruházható]
»e) külön törvény szerinti kiemelkedően közhasznú szervezet javára, az általa átvállalt állami vagy 
önkormányzati közfeladat ellátásának elősegítése érdekében, valamint a Magyar Tudományos Aka-
démia és a Magyar Művészeti Akadémia javára törvényben vagy törvény felhatalmazása alapján ki-
adott jogszabályban foglalt feladatai elősegítése vagy az általa átvállalt állami közfeladat ellátásának 
elősegítése érdekében,«”. 2011. évi. CIX. törvény, 34. §.

3 Balog Zoltán a tévéműsorban a következőképpen fogalmazott: „Szerintem a megoldás az az, és mi 
ebbe az irányba megyünk, hogy ezt minél inkább – most itt szándékosan egy csúnya szót mondok 
–  kiszervezzük ezt az egész történetet. Ott van a Magyar Művészeti Akadémia, mi azt a szervezetet 
szeretnénk olyanná tenni, mint a Magyar Tudományos Akadémia a tudomány területén, aztán oda 
kell bemenni a művészeknek, a kultúrembereknek, az íróknak, költőknek, színészeknek, filmeseknek, 
mindenkinek, és mi oda fogjuk adni nekik az összes támogatást, és akkor majd ők fogják ezt elosztani, 
és ez egy korrekt, látható rendszer lesz, ők szervezik majd meg autonóm módon a saját támogatásukat. 
Szerintem ez a jövő, nem az hogy a miniszter meg az államtitkár osztogat, számolgat, eltekintve nyil-
ván a nemzeti intézményektől”. Hír Televízió, Péntek 8, 2012. november 2., http://mno.hu/?v=60295.

4 L. Simon László közleménye szerint „az átszervezés nem érint mindent, például a Magyar Nemzeti 
Filmalap vagy a Nemzeti Kulturális Alap forrásait senki nem akarja az MMA alá szervezni. Olyan 
feladatokra gondolt a miniszter úr, mint például a Nemzet Színésze, vagy az egyéb kiemelkedő jelen-
tőségű, életjáradékkal járó cím odaítélése, fi nanszírozása.” A közleményt lásd pl. L. Simon: 2,4 mil-
liárd forint a tervezett zárolás a kulturális területen, Hirado.hu 2012. november 5., http://www.
hirado.hu/Hirek/2012/11/05/18/L_Simon_2_4_milliard_forint_a_tervezett_zarolas.aspx.



A Magyar Művészeti Akadémia és a Műcsarnok-ügy a sajtó tükrében 4

Fekete Györgynek, az MMA elnökének és Gulyás Gábornak, a Műcsar-
nok – egyébiránt a jelenlegi kormány által kinevezett – igazgatójának a 
nézetkülönbsége áll.5 A Műcsarnok átadásának tervét hivatalosan a kul-
turális államtitkárság 2012. november 22-én kiadott közleménye erősí-
tette meg. A közlemény kitért a november 21-i kormányülésen született 
határozatokra, többek között arra, hogy az Emberi Erőforrások Minisz-
tériuma (EMMI) az MMA elnökével közösen 2013. október 31-éig átte-
kinti a kultúra fi nanszírozásának hazai rendszerét, valamint hogy a Mű-
csarnok mint ingatlan 2013. január 1-jétől az MMA tulajdonába kerül, és 
a köztestület egyetértési jogot kap a feladatellátás szakmai kérdéseiben.6

A november 21-i kormányülésen született döntéseknek megfelelően 
az EMMI 2012. november 23-án benyújtotta „a Magyar Művészeti Aka-
démia kultúrstratégiai szerepének megerősítése érdekében szükséges 
törvénymódosításokról, valamint egyéb kulturális tárgyú törvények mó-
dosításáról” szóló törvényjavaslatot (2012. évi CCXXI. törvény). A kisebb 
kulturális salátatörvénynek tekinthető javaslat az akadémikusok számá-
nak 200-ról 250 főre emeléséről és az akadémia tagjainak folyósított élet-
járadékról rendelkezett, de nem tartalmazott a Műcsarnokra vonatkozó 
rendelkezést. Az Országgyűlés Kulturális és Sajtóbizottságának 2012. 
november 26-i ülésén azonban, melyen a törvényjavaslat általános vitára 

5 Lásd Földes András, Ultrakonzervatív akadémiára bízná a kormány a kultúrát, Index.hu 2012. no-
vember 15., http://index.hu/belfold/2012/11/15/ultrakonzervativ_akademiara_bizna_a_kormany_a_
kulturat/, valamint Uő., A Makovecz-akadémia megkaphatja a Műcsarnokot, Index.hu 2012. novem-
ber 19., http://index.hu/belfold/2012/11/19/a_makovecz-akademia_megkaphatja_a_mucsarnokot/. 
A cikkek interpretációja szerint a Műcsarnok-ügy alapja egyrészt az, hogy Fekete György és Gulyás 
Gábor nem tudott megegyezésre jutni a Műcsarnokba tervezett Makovecz Imre-életműkiállítást 
illetően, másrészt pedig a Műcsarnokban 2012. augusztus 2. és október 14. között bemutatott Mi a 
magyar? című tárlat, melyet Fekete György állítólag „a nemzeti blaszfémia kategóriájába sorolható-
nak” nevezett.

6 A közlemény vonatkozó részének pontos szövege: „A november 21-ei kormányülésen döntés született 
arról is, hogy 2013. október 31-ig az EMMI a köztestület elnökének bevonásával megvizsgálja a kul-
turális mecenatúra rendszer működését a Nemzeti Kulturális Alap, a Nemzeti Filmalap, a Bethlen 
Gábor Alap, a Nemzeti Együttműködési Alap kulturális valamint a Médiaszolgáltatás-támogató és 
Vagyonkezelő Alap fi lmes pályázati forrásai tekintetében. A kormány határozata értelmében a Mű-
csarnok, mint ingatlan a Magyar Művészeti Akadémia tulajdonába kerül 2013. január 1-jétől. Az azt 
jelenleg működtető Műcsarnok Nonprofi t Kft . tulajdonosi jogait viszont a jövőben is a Magyar Állam 
gyakorolja. Ugyanakkor a Műcsarnok Nonprofi t Kft . tulajdonosi joggyakorlója vállalja, hogy 2013-ban 
a feladatellátás művészeti és tartalmi kérdéseiben egyetértési jogot biztosít a Magyar Művészeti Aka-
démiának.” A Magyar Művészeti Akadémiát érintő változások, Kormany.hu 2012. novem ber 22., http://
www.kormany.hu/hu/emberi-eroforrasok-miniszteriuma/kulturaert-felelos-allamtitkarsag/hirek/
a-magyar-muveszeti-akademiat-erinto-valtozasok.



A Magyar Művészeti Akadémia és a Műcsarnok-ügy a sajtó tükrében 5

való alkalmasságát tárgyalták, Hammerstein Judit, az EMMI helyettes 
államtitkára – Hiller István MSZP-s képviselő kérdésére – megerősítette 
a Műcsarnok átadásával kapcsolatos kormányzati szándékot.7 Ugyan-
ezen a napon Gulyás Gábor, a Műcsarnok igazgatója benyújtotta lemon-
dását az intézmény tulajdonosának, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő 
(MNV) Zrt.-nek.8

A Magyar Demokrata 2012. november 21-i számában interjú jelent 
meg Fekete Györggyel az MMA szerepéről, melyben a köztestület elnöke 
egyes magyar művészek külföldi nyilatkozataival kapcsolatban a követ-
kező kijelentést tette: „Azzal számolnunk kell, hogy például Konrád Györ-
gyöt is magyarnak tekintik külföldön, bármit is mond rólunk.”9 Ezt kö-
vetően az Index készített videointerjút Fekete Györggyel, melyet 2012. 
november 30-án Fütyülök erre a demokráciára címmel tett közzé. Az inter-
júban elhangzottak széles nyilvánosságot kaptak, és jelentős mértékben 
hozzájárultak az MMA-ügy „üggyé” válásához, bár hozzá kell tenni, 
hogy a későbbi hivatkozások és az eredeti közléshez írt bevezető is kon-
textusukból kiragadva idézték a művészeti akadémia elnökének szavait.10 
A Műcsarnok tervezett átadásának híre, Gulyás Gábor lemondása és 
Fekete György ellentmondásos nyilatkozatai kiterjedt tiltakozási hullá-
mot generáltak a közéleti és a művészeti szférában.

A tiltakozás részben hagyományos formákat öltött, ilyen például a 
2012. december 12-én kiadott szolidaritási nyilatkozat, amelyben hatvan 

7 Lásd Jegyzőkönyv az Országgyűlés Kulturális és sajtóbizottságának 2012. november 26-án, hétfőn, 11 
óra 31 perckor a Képviselői Irodaház V. emelet 569. számú tanácstermében megtartott üléséről, 7.,  
http://www.parlament.hu/biz39/bizjkv39/KSB/1211261.pdf. 

8 Gulyás Gábor sajtóközleményében a következőképpen fogalmazott: „Mivel a Műcsarnok működési 
rendjének megváltozása nem teszi lehetővé, hogy a munkámat szuverén módon folytassam to-
vább, erkölcsi kötelességem a megbízatásomról lemondani.” A közleményt lásd pl. A Műcsarnok igaz-
gatójának sajtóközleménye, Litera.hu 2012. november 26., http://www.litera.hu/hirek/a-mucsarnok-
igazgatojanak-sajtokozlemenye.

9 Fehérváry Krisztina, Karakteresen nemzeti, Magyar Demokrata 2012. november 21., 25–27,  http://
www.demokrata.hu/ujsagcikk/karakteresen_nemzeti/.

10 Az Index cikke a következőképpen vezeti fel a videointerjút: „A Magyar Művészeti Akadémia nevű, 
jobboldali érzelmű művészeket tömörítő szervezetre bízta a kormány a hazai kultúra ügyeit. Az al-
kotmányba is beleírt akadémia vezetője, Fekete György nem hisz a demokráciában, állítja.” Magá-
ban az interjúban ezzel kapcsolatban a következő hangzik el: „Kérdező: – A modern demokráciának 
az a lényege, hogy ez a kettő… [ti. állam és egyház elválik egymástól] Fekete György: – Erre a modern 
demokráciára én fütyülök, mert ez nem modern és nem demokrácia. Nem demokrácia, mert kisebb-
ségi uralmat akar a többség uralma fölé helyezni.” Fütyülök erre a demokráciára, Index.hu 2012. 
november 30., http://index.hu/video/2012/11/30/futyulok_erre_a_demokraciara/.



A Magyar Művészeti Akadémia és a Műcsarnok-ügy a sajtó tükrében 6

művész és közszereplő – köztük a kormányoldalhoz soroltak is – állt ki a 
Műcsarnok lemondott igazgatója mellett.11 Ennél rendhagyóbb a művé-
szi jellegű tiltakozások sorozata, amely a Műcsarnok alagsori kiállítóter-
mében, a Mélycsarnokban december 8-án megnyílt Banksy-kiállításra 
készült Fekete György-graffi  tivel, valamint Bukta Imre december 13-i 
műcsarnokbeli performanszával vette kezdetét, majd számos további per-
formansz-jellegű eseménnyel és MMA-ellenes alkotással folytatódott. 
Mindezt még hangsúlyosabbá tette az internetes mémek – online felüle-
teken replikálódó és mutálódó humoros, illetve ironikus tartalmak – ép-
pen felfutó divatja: egyfelől az MMA kritikusai használtak fel ismert 
mémeket, s jártak például Gangnam Style-táncot a Műcsarnokban, más-
felől számos, az MMA elnökével kapcsolatos grafi ka és rövid videó látott 
napvilágot (itt érdemes utalni az elhíresült letölthető Fekete György-álarc-
ra is).12 December közepétől pedig már az MMA több tagja is kritikával 
illette az aka démia vezetését.

2012. december 12-én Fehér László képzőművész bejelentette, hogy ki-
lép az MMA-ból, majd ugyanezen a napon Nagy József táncművész, az 
MMA levelező tagja is jelezte kilépési szándékát.13 2012. december 15-én 
független művészek demonstrációjától kísérve megtartották az MMA 
közgyűlését, melyen az aláírók kérése ellenére nem olvasták fel a köztes-
tület vezetésével szemben kritikát megfogalmazó MMA-tagok – Bukta 
Imre, Deim Pál, Farkas Ádám, Fehér László, Jovián György, Lovas Ilona, 
Orosz István, Keserü Katalin és Novák Ferenc – nyílt levelét, valamint 
a kilépési szándékát bejelenő Ekler Dezső építész levelét.14 A közgyűlést 
követően kilépett az MMA-ból Bukta Imre képzőművész, Novák Ferenc 
koreográfus, Korniss Péter fényképész, a közgyűlésen felvett tagok közül 
Tompa Gábor színházi rendező és Cserhalmi György színész, Rost Andrea 
operaénekes pedig tagságának felfüggesztését kérte. 2013 januárban további 

11 Lásd Szolidaritási nyilatkozat Gulyás Gábor, a Műcsarnok lemondott igazgatója mellett, http://szo-
lidaritasinyilatkozat.wordpress.com/. 

12 A művészi jellegű tiltakozási formákhoz lásd Földes András, Fekete György megihlette a művésze-
ket, Index.hu 2013. január 24., http://index.hu/belfold/2013/01/24/fekete_gyorgy_beinditotta_a_
magyar_muveszeket/.

13 Lásd pl. Földes András, Fehér László kilépett a Művészeti Akadémiából, Index.hu 2012. december 
12., http://index.hu/belfold/2012/12/12/feher_laszlo_kilepett_a_muveszeti_akademiabol/.

14 Lásd pl. Földes András, Botrány a művészeti akadémia közgyűlésén, Index.hu 2012. december 15, 
http://index.hu/belfold/2012/12/15/botrany_a_muveszeti_akademia_kozgyulesen/.



A Magyar Művészeti Akadémia és a Műcsarnok-ügy a sajtó tükrében 7

két kilépésre került sor: január 5-én Kaján Tibor karikaturista, majd január 
23-án Szakonyi Károly Kossuth-díjas író távozott a köztestületből.15

Elsőként a Népszabadság Online (NOL) adott hírt arról, hogy Szako-
nyi Károly kilépését követően az MMA elnöksége – Ács Margit, Dévényi 
Sándor, Jankovics Marcell és Sára Sándor – arra kérte Fekete Györgyöt, 
hogy az akadémia presztízsének megóvása érdekében mondjon le az el-
nöki posztról.16 Ezt később Fekete György is elismerte, aki a Heti Válasz-
nak adott interjúban elmondta, 2014 novemberéig tartó mandátumát 
mindenképpen kitölti, de azt követően már nem aspirál a köztestület ve-
zetésére.17 Ugyanezen interjúban Fekete György többek között arra is 
utalt, hogy az MMA nem készül szerepet vállalni a hazai fi lmgyártás fi -
nanszírozásában. Ennek megerősítése azért lehetett szükséges, mert 
Andrew G. Vajna, a magyar fi lmszakma megújításáért felelős kormány-
biztos 2013. február 4-én az ATV-ben úgy nyilatkozott, hogy „feláll és 
ha zamegy”, ha a fi lmes területet is az MMA alá sorolják.18

Szintén a NOL adott először hírt L. Simon László kultúráért felelős 
államtitkár küszöbön álló leváltásáról. A hivatalos bejelentés előtt négy 
nappal, 2013. február 11-én megjelent sajtóértesülés arra tett célzást, 
hogy a döntés az MMA-üggyel is összefüggésben lehet.19 Ugyanezen a na-
pon, a NOL híradását megelőzően jelent meg az Index tudósítása arról, 
hogy az államtitkár felügyelete mellett lecserélték a Vigadó felújításáért 
felelős Művészeti és Szabadművelődési Alapítvány (MSZA) vezetőségét, 
és az MMA által delegált kuratóriumi tagok helyett újakat jelöltek.20 Az 

15 A kilépések összegzéséhez lásd pl. Kilép egy Kossuth-díjas író is az MMA-ból, Hvg.hu 2013. február 
24., http://hvg.hu/kultura/20130124_Kossuthdijas_iro_is_kilep_az_MMAbol.

16 Lásd Önként távozik? Fekete György lemondását kéri az akadémia, Nol.hu 2013. január 29., http://
nol.hu/kult/magatol_mond_ma_le_vagy_lemondatjak_fekete_gyorgyot_. 

17 Lásd Stumpf András, „Az egyházat már miért ne lehetne bírálni?”, Heti Válasz 2013. február 14., 22.
18 Lásd Andy Vajna lemondhat, ha a kormánynak nem tetszik a rendszer, Atv.hu 2013. február 4., http://

atv.hu/cikk/20130204_andy_vajna_lemondhat_ha_a_kormanynak_nem_tetszik_a_rendszer?
source=hirkereso.

19 „A lapunkhoz kiszivárgott hírek szerint L. Simon László »az erdélyi fafaragóktól a belvárosi művész-
világ prominensein keresztül a magaskultúra kiváló ismerője« – ezt elismerik a tárcánál és az állam-
titkárságán is. A bizalom állítólag azért rendült meg benne, mert »nem tudott azonosulni a hivatalos 
kultúrkampf megjelenésével«. A Magyar Művészeti Akadémiáról szóló törvényt megszavazta, de meg-
van a »magánvéleménye« Fekete Györgyről – tudtuk meg.” Csuhaj Ildikó, L. Simon László a felmentés 
határán, Nol.hu 2013. február 11., http://nol.hu/belfold/l__simon_laszlo_a_felmentes_hataran.

20 Földes András, Kirakták az MMA-t a Vigadó alapítványából, Index.hu 2013. február 11., http://index.
hu/belfold/2013/02/11/kiraktak_az_mma-t_a_vigado_alapitvanyabol/.



A Magyar Művészeti Akadémia és a Műcsarnok-ügy a sajtó tükrében 8

egybeesés miatt a sajtó a két ügyet összekapcsolta,21 de távozását követően 
L. Simon László cáfolta, hogy menesztésének és az alapítványnál lezajlott 
vezetőváltásnak köze lenne egymáshoz, tekintettel arra, hogy az utóbbi 
nem történhetett volna meg az MSZA alapítói jogait gyakorló emberi 
erőforrás miniszter jóváhagyása nélkül.22

Az egyértelműnek látszó kormányzati szándék ellenére a Műcsarnok 
tulajdonosváltásáról rendelkező jogszabály elfogadása a törvényhozásban 
jelentősen lelassult. Az Emmi 2012. december 28-án nyújtotta be „a Ma-
gyar Művészeti Akadémia működésével kapcsolatos egyes kérdésekről” 
szóló törvényjavaslatot, amely az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. 
törvény módosítása révén a Vigadó és a Műcsarnok épületének az MMA 
tulajdonába történő térítésmentes átadásáról rendelkezett, elidegenítési 
tilalmat mondva ki az így átruházott ingatlanokra.23 A törvényjavaslat vi-
táját a 2013. tavaszi ülésszakban, február 25-én kezdte meg az Országgyű-
lés, és március 5-én került sor a módosító javaslatokról történő szavazás-
ra. Az elfogadott módosító javaslat nem az MMA részére átadni kívánt 
intézményeket, hanem a törvényjavaslat által megnyitott vagyontörvény 
egyéb szakaszait érintette. Ezt azonban szokatlan módon a Parlament kö-
vetkező ülésén, majd a rá következőkön sem követte zárószavazás; a kéz-
irat lezárásakor az Országgyűlés még nem fogadta el a törvényt.

Az MMA-ügyet tekintve jelenleg további két kérdés mondható lezárat-
lannak. Az egyik a Műcsarnok igazgatói posztjával kapcsolatos. Gulyás 
Gábor 2012 novemberében benyújtott lemondását az MNV Zrt. hivata-
losan nem fogadta el, az igazgató pedig 2013. február 24-én a Kossuth 
Rádió Gondolatjel című műsorában úgy nyilatkozott, hogy mégsem állt 
elő az a helyzet, ami miatt lemondását kezdeményezte, mivel a Műcsar-
nokkal kapcsolatban beterjesztett törvényjavaslatban nem szerepel az 
MMA egyetértési joga művészeti és szakmai kérdésekben.24 A feszültség 
ezzel együtt továbbra is fennáll a Gulyás Gábor által képviselt kurátori 

21 Lásd pl. Leváltanák posztjáról L. Simon Lászlót?, Mno.hu 2013. február 11., http://mno.hu/grund/
levaltanak-posztjarol-l-simon-laszlot-1138167. 

22 Lásd pl. ATV, Szabad szemmel, 2013. 02. 24., http://atv.hu/videotar/20130225_a_kulturharc_
folytatodik.

23 Lásd T/9634. számú törvényjavaslat a Magyar Művészeti Akadémia működésével kapcsolatos egyes 
kérdésekről, http://www.parlament.hu/irom39/09634/09634.pdf.

24 Lásd pl. Gulyás Gábor úgy megy, hogy mégis marad?, Artportal.hu 2013. február 25., http://artportal.
hu/aktualis/hirek/guly_s_g_bor_gy_megy_hogy_m_gis_marad. 



A Magyar Művészeti Akadémia és a Műcsarnok-ügy a sajtó tükrében 9

szemléletmód és a majdani tulajdonos MMA-t vezető Fekete György által 
szorgalmazott szalonjellegű kiállítások koncepciója között. A másik nyi-
tott kérdés, hogy lesz-e valamilyen jogkövetkezménye Szabó Máté alap-
jogi biztos az ügyben tett indítványának. Az ombudsman ugyanis úgy 
ítélte meg, ellentétes az Alaptörvényben deklarált művészeti szabadság-
gal, hogy a művészeti köztestület tagjai döntően egy civil szervezetből 
kerültek ki, valamint hogy az MMA maga határozza meg a tagság krité-
riumait, ezért 2013 februárjában az Alkotmánybírósághoz fordult a vo-
natkozó rendelkezések megsemmisítését kérve.25

2. Az MMA-ügy sajtóreprezentációja

Mint azt a fenti kronológia is mutatja, a politikai sajtó – beleértve mind 
a hagyományos, mind az online médiumokat – nagy érdeklődést muta-
tott az MMA-ügy iránt, sőt aktívan részt vett annak felépítésében. Az or-
szágos napi- és hetilapok, a közszolgálati médiumok, a közéleti tévécsa-
tornák (Hír TV, ATV) és a nagyobb online hírportálok rendszeresen 
beszámoltak a művészeti akadémiával és a Műcsarnokkal kapcsolatos 
aktuális fejleményekről. A kérdés megjelent a blogoszférában és a közös-
ségi oldalakon is: közéleti és kulturális blogok egyaránt foglalkoztak a té-
mával, kapcsolódó Facebook-csoportok alakultak, és a mémgenerálás 
korábban említett jelensége is hozzájárult az MMA-ügy számottevő inter-
netes jelenlétéhez. Mindez azt a percepciót erősíthette a fenti orgánumok 
olvasóinak, illetve közönségének körében, hogy kiemelt közéleti jelentő-
ségű kérdéssel állnak szemben.

Egyfelől az MMA-ügy kultúrpolitikai jelentősége vitathatatlan, mivel 
olyan kulturális kérdésről van szó, amely szokatlanul erőteljes sajtórep-
rezentációval bír, főként a politikai sajtó vonatkozásában. Ráadásul az ügy 
abból a szempontból is fi gyelemreméltó, hogy a sajtóbeli megítélésére 
nem az egyszerű kormánypárti–ellenzéki polarizáció jellemző. Másfelől 
viszont kérdéses, hogy valóban széles közfi gyelemre számot tartó ügyről 

25 Lásd pl. Ombudsman: alkotmánysértő az MMA-ról szóló törvény, Hvg.hu 2013. február 3., http://hvg.
hu/kultura/20130203_ombudsman_mma_alkotmanyserto.



A Magyar Művészeti Akadémia és a Műcsarnok-ügy a sajtó tükrében 10

van-e szó. Ugyanis amennyiben nem a politikai sajtót tekintjük, hanem 
a kereskedelmi és bulvármédiumokat, a kérdés jelenléte már korántsem 
mondható számottevőnek. Az alábbi elemzés elsősorban e két fő állítás 
alátámasztására törekszik: egyfelől az MMA-ügy jelenlétének mértékét 
kívánja érzékeltetni a politikai sajtóban, másfelől – kontrasztként – ezen 
jelenlét jóval csekélyebb voltát, illetve esetenkénti hiányát a kereskedelmi 
médiumok híradásaiban.

Az elemzés viszonylag széles intervallumot fog át, a 2012. november 
elejétől 2013. február végéig terjedő időszakot, ezért szükségképpen fel-
tételez bizonyos módszertani lehatárolásokat. Az MMA-ügy megjelenése 
a politikai sajtóban – különösen ha az online orgánumokat is fi gyelembe 
vesszük – igen szerteágazó; az alábbi elemzés az áttekinthetőség kedvéért 
a fontosabb politikai hetilapokban megjelent közlésekre fókuszál, abból az 
előfeltevésből kiindulva, hogy a hetilapok egyfajta desztillátumát kínál-
ják a napi hírfolyamnak, s a nagyobb jelentőségre szert tett ügyeket képe-
zik le. Ez a megközelítés, bár nem ad teljes képet az MMA-ról megjelent 
híradások összességéről, jól kirajzolja a főbb tendenciákat. A kereskedel-
mi médiumok esetében ezzel éppen ellentétes problémával, a híradások 
meglehetősen csekély számával kell szembenézni, ezért más metodoló-
giára van szükség: az elemzés ezen a területen elsősorban a két nagy ke-
reskedelmi televízió hírműsoraira összpontosít.

2.1. Címlapon az MMA: politikai hetilapok

A vizsgált időszakot tekintve elmondható, hogy az MMA-ügy 2012 no-
vemberének második felétől jelenik meg a politikai hetilapokban. Első-
ként a kormányoldalhoz közelebb álló két lap, a Heti Válasz és a Magyar 
Demokrata foglalkozik a kérdéssel november 21–22-én – az utóbbiban 
közölt Fekete György-interjú maga is hozzájárult az ügy felfutásához –, 
míg az ellenzékhez közelebb álló lapok közül ezen a héten egyedül az 
Élet és Irodalom szentel fi gyelmet ennek a témának. November utolsó és 
december első hetében az ügy már a legtöbb politikai hetilapban meg-
jelenik, és 2013. február végéig rendszeresen szerepel ezen orgánumok 
napirendjén. Az alábbi áttekintés a Magyar Demokrata, a Heti Válasz, az 



A Magyar Művészeti Akadémia és a Műcsarnok-ügy a sajtó tükrében 11

Élet és Irodalom, a Magyar Narancs, a Heti Világgazdaság (HVG), vala-
mint a 168 Óra hasábjain közölt, az MMA-ügyet valamilyen formában 
érintő írásokat összegzi (az egyes lapok tárgyalása az ügy első megjelené-
sének sorrendjében történik).

A Magyar Demokratában november 21-én interjú szerepel Fekete 
Györggyel, amit az újság címlapja is jelez. A lap november 28-án rövid 
híradást közöl a Vigadó tulajdonjogának átadásával kapcsolatos döntés-
ről (Döntöttek az MMA-ról), december 20-án pedig beszámolót az MMA 
közgyűléséről (Megosztott MMA). Az MMA-ügy érintőlegesen ugyan, 
de felbukkan a január 2-án Vidnyánszky Attilával, a Nemzeti Színház 
újonnan megválasztott igazgatójával, valamint január 16-án L. Simon 
László kulturális államtitkárral készült interjúkban, továbbá központi 
kérdése a február 20-án Jankovics Marcellal, az MMA elnökségi tagjával 
készült interjúnak (Csak a politika provokál – Jankovics Marcell a Magyar 
Művészeti Akadémiáról és Fekete Györgyről), amelynek kapcsán a cím-
lapon is megjelenik.

A Heti Válasz november 22-i cikke (Kenyérkampf – Politikával átszőtt 
kulturális megszorítás?) a kulturális élet fi nanszírozásával, Balog Zoltán 
miniszternek a Hír TV Péntek 8 című műsorában tett kijelentéseivel és az 
ezzel kapcsolatos reakciókkal, valamint a Műcsarnok átadásának tervével 
foglalkozik. December 6-án szintén hosszabb cikk foglalkozik a Műcsar-
nok kérdésével (Akadémiai székfoglalás – Váltás a Műcsarnok élén), ami 
a címlapon fő témaként jelenik meg. December 13-án a lap Szörényi Le-
ventével készít interjút („Elegem van” – Szörényi Levente a kultúra kurzus-
lovagjairól), amely szintén hangsúlyos címlapmegjelenést hoz, s amelyben 
az MMA-ról a „jobboldali kultúrharc” összefüggésében esik szó. Decem-
ber 20-án Balog Zoltán miniszterrel, január 10-én Rockenbauer Zoltánnal 
– 2000–2002 között a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának 
vezetője – készült interjú szerepel; az MMA szerepe mindkét írásban elő-
kerül, az előbbiben pozitívabb, az utóbbiban konfl iktusosabb jelleggel. 
A január 24-én közölt L. Simon László-interjúban a kérdés csak érintőle-
gesen bukkan fel, majd az interjúk sorát egy Fekete Györggyel folytatott 
beszélgetés zárja február 14-én, amely a címlapon is hangsúlyosan meg-
jelenik (Miért nem mond le?).



A Magyar Művészeti Akadémia és a Műcsarnok-ügy a sajtó tükrében 12

Az Élet és Irodalom (ÉS) november 23-án A Műcsarnok elrablása cím-
mel közöl hosszabb riportot, majd november 30-án Zsákmány és kiszervezés 
címen foglalkozik a témával. December 7-én a lap a Széchenyi Irodalmi és 
Művészeti Akadémia (SZIMA) vezetőségének tiltakozását jelenteti meg 
Fekete Györgynek a Demokratában tett kijelentéseivel kapcsolatban. 
December 14-én Schilling Árpád Tessék politizálni! című írása utal az 
MMA-ügyre, majd december 20-án Szilágyi Ákos foglalkozik vele Übü az 
Akadémián címmel. A lap január 4-én Schilling Árpád A kultúra válsága 
című írását közli, valamint Rockenbauer Zoltánnak és György Péternek 
a Műcsarnokban 2012 decemberében rendezett konferencián elhangzott, 
az MMA-ügyet is tárgyaló előadását. A január 18-i számban A hetvenkedő 
katona című írás L. Simon László menesztésével foglalkozik, ennek ösz-
szefüggésében hangsúlyosan tárgyalva az MMA-ügyet és a Műcsarnok 
átadásának tervét. Február 15-én az ÉS a SZIMA vezetőségének újabb nyi-
latkozatát közli a témában, amely a címlapon is megjelenik.

A Magyar Narancs november 29-én Be is zárhatták volna – A Műcsar-
nok elbitorlásáról címmel hosszabb írást közöl, amely a címlapon is meg-
jelenik. A lap december 6-án és december 20-án szerkesztőségi cikkben 
foglalkozik az MMA-üggyel (Levél az MMA-hoz; Művészi kérdésekről), 
s a december 20-i számban Fekete György-pályakép is szerepel A Fekete-
ország – Fekete György pályájának első fele: hányattatásai a kommuniz-
musban címmel. A január 24-én megjelent Fekete György, a függetlenek me-
cénása – Pénzosztás az MMA-nál című hosszabb írás a 2012-ben az MMA 
által pályázati úton kiosztott kulturális támogatásokkal foglalkozik, s ez 
a címlapon is helyet kap. A lap január 31-én újabb, az MMA-üggyel fog-
lalkozó szerkesztőségi cikket publikál Tartson ki, György! címmel.

A HVG december 1-jén hosszabb cikkben foglalkozik az MMA-üggyel 
(Deus ex machináció – Kiváltságos Művészeti Akadémia), amely Balog Zol-
tánnak és Fekete Györgynek a kulturális területtel kapcsolatos kijelenté-
seire, Gulyás Gábor lemondására és a Műcsarnok tervezett átadására tér ki. 
2012-ben ezen kívül egy említés található még a lapban: december 22-én 
Az év krónikája című írásban az év legfontosabb kulturális vonatkozású 
eseményei között szerepel „a Műcsarnok lenyúlása”. Január 5-én a lap ismét 
hosszabb írást szentel az MMA-ügynek és a kormányzat kultúrpolitiká-
jának (Körmagyar – Kultúrharc minden fronton), Fekete Györggyel a cím-



A Magyar Művészeti Akadémia és a Műcsarnok-ügy a sajtó tükrében 13

lapon. Február 23-án pedig L. Simon László menesztésével összefüggés-
ben esik szó az MMA-ról (A kő marad – Átszervezett erőforrástárca).

A 168 Óra december 6-án címlapon hozza az ügyet, s a lapban két írás 
is szerepel Orbán magánminisztériuma, valamint Fekete Akadémia – Egy 
interjú halála címmel, mely utóbbi egy elmaradt Fekete György-interjú-
ról is beszámol. December 20-án két rövidebb utalást találunk az Amorál 
– Két dísz Mindenki Karácsonyfájáról rosszkedvünk telén című jegyzetben 
és a lap Bukta Imre-kiállításajánlójában. Január 3-án a Karantén című írás 
foglalkozik az MMA-val és Fekete Györggyel. Január 10-én interjú jele-
nik meg Schilling Árpád színházi szakemberrel az ÉS-beli írásai kapcsán 
– a címlap is jelzi, A kultúrharc cinkosai címmel –, valamint az MMA-ból 
kilépő Tompa Gáborral. Január 17-én a szintén kilépő Novák Ferenccel, 
január 24-én a kételyeinek hangot adó Szakonyi Károllyal készült interjú 
szerepel. A január 31-i szám már Szakonyi Károly kilépéséről tudósít, s 
ugyanitt szerepel egy Görgey Gábor volt kulturális miniszterrel a témá-
ban készült interjú is, amit a címlap is jelez. A lap február 7-én Ferencz 
Győző íróval, a SZIMA ügyvezető elnökével, február 14-én pedig Moh-
ácsi János rendezővel készített az MMA-val kapcsolatos interjút, az utób-
bi címlapon is szerepel. Február 21-én az L. Simon László leváltásával 
foglalkozó cikk utal az MMA-ra (Teher alatt nő a habitus), valamint az 
akadémiából szintén kilépett Bukta Imrével olvasható interjú.

A fenti megjelenések számszerűsítve a következőképpen összegezhetők:

Vizsgált hetilapok Az MMA-ügyhöz 
kapcsolódó írások

Az MMA-ügy megjelenései 
a címlapokon*

Magyar Demokrata 6 2
Heti Válasz 7 3
Élet és Irodalom 9 1
Magyar Narancs 6 2
HVG 4 1
168 Óra 15 4
Összesen 47 13

* Nem tekinthetők az MMA-hoz kapcsolódó címlap-megjelenésnek azon interjúk (pl. Vidnyánszky Attila, 
L. Simon László) vagy hosszabb elemző írások (Schilling Árpád) címlapon történő megjelenései, amelyek 
csak érintőlegesen foglalkoznak az MMA-üggyel, ezért a fenti összegzésben ezek nem szerepelnek.



A Magyar Művészeti Akadémia és a Műcsarnok-ügy a sajtó tükrében 14

Az első hetilapbeli megjelenésektől 2013. február végéig 15 hét telt el, 
de a karácsonyi időszak miatt célszerű 14 héttel számolni. Az MMA-ügy 
említési gyakorisága a 168 Óra esetében a legmagasabb (15 alkalom), 
a HVG esetében a legalacsonyabb (4 alkalom), a többi lapról pedig el-
mondható, hogy a 14 hetet tekintve átlagosan kétheti gyakorisággal kap-
csolódtak a témához (6–9 alkalom). Az MMA-ügy minden lap esetében 
megjelent a címoldalon – a HVG és az ÉS kivételével többször is –, 
a Demokratát leszámítva pedig mindegyik lap közölt hosszabb, elemző 
jellegű írást vagy írásokat az ügyről. A Demokratában, a Heti Válaszban 
és a 168 Órában több, a kérdéssel közvetlenül foglalkozó nagyinterjú is 
szerepelt, míg kapcsolódó publicisztikát az ÉS, a Magyar Narancs és a 168 
Óra közölt. Műfaji szempontból az ÉS-ben közölt konferencia-előadások 
tértek el legjobban a többi lapban szereplő írásoktól, tematikailag pedig 
Urfi  Péter Magyar Narancs-beli cikke az MMA által nyújtott kulturális 
támogatásokról (Fekete György, a függetlenek mecénása).

Az MMA-ügy megítélését tekintve szembetűnő a negatív értékelések 
túlsúlya. Ez részben az ellenzékhez közelebb álló hetilapok – ÉS, Magyar 
Narancs, HVG, 168 Óra – nagyobb arányából adódik, de nem kizáróla-
gosan. Az ellenzékhez közelebb álló lapok elemző és publicisztikai írásai 
mondhatni természetes módon kritikusan viszonyulnak a kérdéshez, 
a megszólaltatott interjúalanyok pedig vagy ellenzéki beállítottságúak, 
vagy az MMA-ból kilépett alkotók köréből kerülnek ki (168 Óra). Az 
MMA-ügy azonban a hetilapokban már a kezdetektől éles kultúrpolitikai 
vitaként képződik le, olyan konfl iktushelyzetként, amelyről a kormány-
oldalhoz közelebb álló lapokban sem lehetséges kizárólag pozitív mó-
don tudósítani. A Demokratában a vizsgált időszak elején közölt Fekete 
György-interjút leszámítva az MMA-kérdés még a pozitív megnyilatko-
zásokban is mint konfl iktusos ügy jelenik meg, az interjúalanyok kény-
telenek ekként viszonyulni hozzá, ezért legfeljebb ezen konfl iktus tompí-
tására, mesterségesen gerjesztett voltának kimutatására vállalkozhatnak 
(lásd a Balog Zoltánnal, Jankovics Marcellal vagy Vidnyánszky Attilával 
készült interjúkat).

Az ügy megítélése a kormányoldalhoz közelebb álló sajtóban azonban 
ennél jóval összetettebb. A Heti Válaszban megjelent elemzések nem 
mentesek a kritikai észrevételektől – erre már az írások címe is utal –, és 



A Magyar Művészeti Akadémia és a Műcsarnok-ügy a sajtó tükrében 15

az itt megszólaltatott interjúalanyok között is van olyan, aki határozott 
kritikát is megfogalmaz az akadémia létrejöttével vagy annak vezetésé-
vel kapcsolatban (Szörényi Levente, Rockenbauer Zoltán). Érdemes ösz-
szevetni továbbá a Demokratában és a Heti Válaszban olvasható Fekete 
György-interjúkat: míg az akadémia elnöke az előbbiben a MMA-val 
kapcsolatos terveiről beszél, s kezdeményező pozícióból mintegy maga 
irányítja a beszélgetés menetét, addig az utóbbiban szinte védekező po-
zícióban szerepel, s jóval „keményebb” újságírói kérdésekre kell megfe-
lelnie. Mindez persze a két interjú időzítéséből – az egyik az ügy kezdő-
pontján, a másik annak kibontakozását követően készült – és az eltérő 
újságírói szerepfelfogásból is adódik, de a Heti Válasz-interjú ezzel együtt 
is jól illeszkedik a lapra jellemző tendenciába, amely az ügyet erősen 
konfl iktusos jellegűnek láttatja, és a kormányoldali értelmiség megosz-
tottságát érzékelteti ebben a kérdésben.

Összességében elmondható, hogy a tárgyidőszakban az MMA-ügy nagy 
gyakorisággal (átlagosan kéthetente) és hangsúlyosan (címlap-megjele-
nések) szerepelt a vizsgált politikai hetilapokban. Az ügy megítélése túl-
nyomórészt negatív, ami részben konfl iktusos jellegének tudható be, 
azonban míg az ellenzékhez közelebb álló lapok egyöntetűen negatívan 
viszonyultak a kérdéshez, addig a kormányoldalhoz közelebb álló lapok 
viszonyulása korántsem volt egyöntetűen pozitív. Mindebből messzeme-
nő következtetéseket nem lehet levonni a politikai sajtó egészére nézve, 
ha viszont elfogadjuk azt az előfeltevést, hogy a hetilapok szintjén csak a 
napi sajtóban hangsúlyosabban jelen lévő ügyek képződnek le – legalábbis 
olyan rendszerességgel, mint az MMA-ügy –, akkor jogosan állíthatjuk, 
hogy ebben az esetben is kifejezetten hangsúlyos ügyről van szó. Úgy tű-
nik tehát, hogy a hetilapok kvantitatív vizsgálata megerősíteni látszik 
azt a percepciót, amely az MMA-ügy erőteljes politikai sajtóbeli reprezen-
tációjával kapcsolatos, valamint részben azt is, amely szerint az ügy sajtó-
beli megítélésére nem egyszerűen a megszokott kormánypárti–ellenzéki 
polarizáció jellemző.



A Magyar Művészeti Akadémia és a Műcsarnok-ügy a sajtó tükrében 16

2.2. Párhuzamos tájékoztatási univerzumok: 
kereskedelmi híradók

A MMA-ügy megjelenése a politikai sajtó körén kívül eső híradásokban 
magától értetődően kevésbé hangsúlyos, az aránybeli különbségek azon-
ban tanulságosak lehetnek. Ezek szemléltetésére az alábbiakban az RTL 
Klub és a TV2 híradóinak vizsgálata szolgál, amelyek mellé – aff éle kont-
rollként – célszerű odaállítani az M1 híradóját is, mivel így teljesebb képet 
kaphatunk a legtöbb háztartásban fogható tévécsatornák híradásairól. 
A két kereskedelmi médiaszolgáltató néhány hónapja indult új adói – az 
RTL 2 és a Super TV2 – viszont nem szerepelnek az elemzésben, mert bár 
országos csatornákról van szó, műsorterjesztési okok miatt ezek anya-
csatornáikhoz képest jóval kisebb eléréssel és ismertséggel bírnak. Az 
elemzés a tárgyalt csatornák online archívumaiban hozzáférhető adások 
alapján készült.

A vizsgált időszakban az RTL Klub híradója három alkalommal emlí-
ti az MMA-t. 2013. február 3-án néhány mondatos rövid hír tájékoztat 
arról, hogy Szabó Máté, az alapvető jogok biztosa az Alkotmánybíróság-
hoz fordult a művészeti akadémia ügyében; a híradás utal az MMA köz-
gyűlésén lezajlott demonstrációra, valamint arra is, hogy több neves mű-
vész kilépett a szervezetből. 2013. február 12-én sajtóhírekre hivatkozva 
szintén rövid hír foglalkozik L. Simon László lehetséges menesztésével, 
melyet – az Origo hírportál értesülését idézve – az RTL Klub híradója is 
összefüggésbe hoz az államtitkár és Fekete György állítólagos konfl iktusá-
val. 2013. március 13-án egyperces tudósítás szerepel a Hégető Honorka-
díj átadását megelőző kerekasztal-beszélgetésről, melyen L. Simon László, 
Karácsony Gergely és Kerényi Imre vett részt. A csatorna beszámol arról, 
hogy Karácsony Gergely szerint az államtitkár az MMA-ügybe bukott 
bele, majd bevágás szerepel L. Simon Lászlóról, aki kijelenti, hogy állam-
titkárként van jelen a rendezvényen. Érdemes hozzátenni, hogy a Hégető 
Honorka-díjat az RTL Klub által létrehozott alapítvány adja ki, ami hoz-
zájárulhatott az ezen az eseményen elhangzottakra irányuló valamivel 
nagyobb fi gyelemhez.

Míg az RTL Klub híradója, ha csekély számban és terjedelemben is, de 
foglalkozott az üggyel, addig a vizsgált időszakban a TV2 Tények című 



A Magyar Művészeti Akadémia és a Műcsarnok-ügy a sajtó tükrében 17

műsora egyetlen alkalommal sem említi az MMA-t. Ha a politikai sajtó 
felől tekintünk erre az adatra, kifejezetten meglepőnek tűnhet, a meg-
felelő összehasonlítási alapot azonban ez esetben a legtöbb háztartásba 
eljutó csatornák híradói jelentik. A kontrollként megvizsgált M1 hír-
műsorai alapján kiderül, hogy a közszolgálati csatorna esti híradója is 
mindössze kétszer foglalkozott az MMA-üggyel: 2012. november 26-án 
rövid hírben említi a Műcsarnok igazgatójának lemondását, 2013. január 
22-én pedig a magyar kultúra napja összefüggésében idézi az MSZP kriti-
káját a kormány kultúrpolitikájával és MMA-t érintő jogszabályváltozá-
sokkal kapcsolatban, valamint az Országgyűlés Kulturális és Sajtóbizott-
ságának akkori elnöke, a fi deszes Cser-Palkovics András közleményét, 
amely szerint az önálló költségvetési fejezetben szereplő MMA a magyar 
kultúra forrásait gazdagítja. További MMA-említés, hogy az M1 déli hír-
adója 2012. december 19-én beszámol a mosonmagyaróvári Gyurkovics 
Tibor-emlékszoba megnyitásáról, amelyre hárommillió forintot nyert a 
Mosonmagyaróvári Múzeum Alapítvány az akadémia pályázatán. (Hozzá 
kell tenni, hogy az M1 háttérműsorai – Ma Reggel, Az Este – ennél jóval 
nagyobb arányban foglalkoztak az üggyel, a fenti megállapítások csak 
a Híradóra vonatkoznak.)

Mindez számszerűsítve a következőképpen összegezhető:

Vizsgált 
tévécsatornák

Az MMA-ügy 
említése a híradókban

Az MMA egyéb 
említése a híradókban

RTL Klub 3 0
TV2 0 0
M1* 2 1
Összesen 5 1

* Kontrolltényezőként szerepel a két kereskedelmi csatorna mellett. 

Az adatok alapján elmondható, hogy az MMA-ügy elenyésző mértékben 
vagy egyáltalán nem jelent meg a két nagy kereskedelmi csatorna hír-
adóiban, bár ebben nem mutatkozott lényeges eltérés a közszolgálati csa-
torna esti híradójához képest. Egy konkrét hír kapcsán érdemes kitérni 
a nagy kereskedelmi, valamint a kisebb közéleti televíziók – Hír TV, ATV 



A Magyar Művészeti Akadémia és a Műcsarnok-ügy a sajtó tükrében 18

– hírszerkesztési gyakorlatának különbségére. Balog Zoltán miniszter 
2013. február 15-i lovasberényi sajtótájékoztatóján jelentette be hivatalo-
san az EMMI-t érintő vezetőváltásokat, köztük L. Simon László kultúrá-
ért felelős államtitkár menesztését, amit a sajtó egy része az MMA-üggyel 
hozott kapcsolatba. Míg a Hír TV és az ATV aznap esti híradóiban hang-
súlyos utalás található erre az összefüggésre – olyan formán, hogy idézik 
L. Simon Lászlót, aki cáfolja, hogy leváltásának oka az MMA-val kapcso-
latos konfl iktus lett volna –, addig az RTL Klub és a TV2 híradójának az-
napi tudósításai egyáltalán nem említik az MMA-t (ahogyan egyébiránt 
az M1 híradója sem). Ez valószínűleg azzal magyarázható, hogy mivel az 
MMA-ügy az utóbbi csatornák híradóiban nem épült fel „ügyként”, ne-
hezebb lett volna kontextualizálni, pontosan mit is cáfol a volt államtit-
kár (bár az RTL Klub esetében erre meglett volna a lehetőség, tekintettel 
a szóban forgó hét két korábbi, ehhez kapcsolódó híradására).

A fenti adatok – csekély mennyiségükből adódóan – messzemenő kö-
vetkeztetések levonására nem alkalmasak, de erőteljes kontrasztként szol-
gálnak a politikai sajtó elemzése során nyert adatok mellett. Szembetűnő, 
hogy az MMA-ügy a TV2 horizontján gyakorlatilag nem létezik, de a kis 
számú említés miatt az RTL Klub esetében is könnyen előfordulhat, hogy 
a csatorna híradójának nézői egyáltalán nem találkoztak vele. Az RTL 
Klub három tudósításából kettő rövid hír, s csupán egy tartalmaz képbe-
vágást, ami csökkenti az adott híradások súlyát, illetve korlátozza megje-
gyezhetőségüket. A híradások meglehetősen esetlegesen kiválasztottnak 
tűnnek az MMA-hoz kapcsolódó hírek közül, az ügynek csupán két moz-
zanatára koncentrálnak, annak kibontakozására nem adnak lehetőséget. 
Összességében nem túlzás azt állítani, hogy az MMA-ügy csak a politikai 
sajtóban válik „üggyé”, a kereskedelmi híradókban nem jelenik meg éles 
kontúrokkal rendelkező, önálló közéleti kérdésként. 

Bizonyos értelemben párhuzamos tájékoztatási univerzumok műkö-
désének lehetünk szemtanúi: az egyikben az MMA-ügy a meghatározó 
politikai konfl iktusok közé tartozik, a másikban szinte nyomát se találni. 
Az, hogy az MMA-ügy a kereskedelmi híradókban nem vált „üggyé”, arra 
enged következtetni, hogy általában csekély hírértékkel bír a kereske-
delmi és bulvármédia körében, még akkor is, ha bizonyos mozzanatai 
– konfl iktusos, sőt időnként botrányos jelleg, ismertebb közszereplők 



A Magyar Művészeti Akadémia és a Műcsarnok-ügy a sajtó tükrében 19

(pl. színészek) felbukkanása, a mémgenerálás jelensége – erre akár alkal-
massá is tehetnék. Ennek okaira a jelen elemzés alapján nem lehet követ-
keztetni, arra viszont igen, hogy az MMA-ügy mint „ügy” elsősorban 
azok számára létezik, akik döntően a politikai sajtóból tájékozódnak, és 
az átlagosnál nagyobb politikai, illetve kulturális érdeklődéssel bírnak. 
Ennek a rétegnek a csekélyebb aránya miatt viszont erősen kérdéses, 
hogy össztársadalmilag ismert, széles közérdeklődésre számot tartó ügy-
ről beszélhetünk-e. Az utóbbi kérdés eldöntéséhez hozzájárulhat az In-
tézet megbízásából készült, az MMA-val és a Műcsarnokkal kapcsolatos 
közvélemény-kutatás.

3. Az MMA-ügyben végzett közvélemény-kutatás

Az alábbi közvélemény-kutatást az Örökség Kultúrpolitikai Intézet meg-
bízásából az Ipsos Zrt. készítette, március havi omnibusz-kutatása kere-
tében. Az adatfelvételre a fenti sajtóelemzés tárgyidőszakát követően, 
március 1–7. között került sor 1000 fős, a felnőtt magyar lakosságot rep-
rezentáló mintán (a mintában szereplő személyek összetételi aránya a leg-
fontosabb társadalmi-demográfi ai mutatók tekintetében megfelel a teljes 
18 éven felüli népesség összetételének). Ennek következtében a statisztikai 
hibahatár a teljes népességre vonatkozóan legfeljebb +-3,2%. Az adatfelvé-
tel standardizált kérdőíves módszerrel, személyes megkereséssel készült.26

3.1. A közvélemény-kutatás eredményei

A kutatás az alábbi három kérdésre kereste a választ: 

26 Az adatok feldolgozásában nyújtott segítségéért Hack-Handa Józsefnek tartozunk köszönettel.



A Magyar Művészeti Akadémia és a Műcsarnok-ügy a sajtó tükrében 20

1. Mikor járt utoljára a Műcsarnokban?

2. Hallott-e arról, hogy a Műcsarnok a Magyar Művészeti Akadémia tu-
lajdonába kerül?

Az elmúlt egy évben többször – 1%

Az elmúlt egy évben egyszer – 2%

Az elmúlt két-három évben – 4%

Több mint három éve – 19%

Soha – 72%

Nem – 83%

Igen – 11%

Nem tudja, nem válaszol – 2%

Nem tudja, nem válaszol – 6%



A Magyar Művészeti Akadémia és a Műcsarnok-ügy a sajtó tükrében 21

3. Mi a véleménye arról, hogy a Műcsarnok a Magyar Művészeti 
Akadémia tulajdonába kerül?*

* A kérdést csak azoknak tették fel, akik hallottak a Műcsarnok átadásáról. A válaszok a teljes népesség 
arányában szerepelnek.

A válaszok alapján elmondható, hogy saját bevallása szerint a felnőtt la-
kosság nagyjából egynegyede járt már a Műcsarnokban. A megkérdezet-
tek 7%-a állította, hogy az elmúlt három év során járt az intézményben; 
azoknak az aránya, akik az elmúlt egy évben keresték fel a Műcsarnokot, 
3% volt, s ennek egyharmada – a felnőtt lakosság 1%-a – állította azt, 
hogy az elmúlt év során több alkalommal is járt az intézményben.27

Arról, hogy a Műcsarnok várhatóan a Magyar Művészeti Akadémia 
tulajdonába kerül, a válaszadók 11%-a hallott, de 3%-uk nem tudott vagy 
nem akart véleményt formálni erről az intézkedésről. Ez azt jelenti, hogy 
a felnőtt lakosság 8%-ának van markáns véleménye a kérdésről: mind a 
döntést támogatók, mind az azt ellenzők 4–4%-nyian vannak. A két cso-
port nagysága között nincs statisztikailag igazolható különbség.

Akik az elmúlt három évben jártak a Műcsarnokban, az átlagosnál jó-
val tájékozottabbak az ügyben: 42%-uk hallott a tervezett tulajdonosvál-
tásról. De akik régebben – több mint három éve – jártak az intézmény-

27 Az elmúlt három évben a Műcsarnokot felkeresők 7%-os aránya a teljes népességre vetítve valami vel 
több mint félmillió főt jelent, ezért ezt az adatot érdemes óvatosan kezelni. Az állami fenntartású 
muzeális intézmények és kiállítóhelyek belépőjegyeit forgalmazó Jegymester Kft . adatai alapján a 
Műcsarnok látogatószáma ebben az időszakban nagyjából 93 000 fő volt (ebből a 2013. első negyed-
évi szám becsült adat), s ebben az ingyenes belépőjegyek egy része is megjelenik. A jelentős eltérést 
a statisztikai hibahatár önmagában nem magyarázza, ezért egyéb tényezőket is fi gyelembe kell ven-
ni: egyfelől számolni kell a feltételezett elvárásokhoz való igazodás jelenségével – bár ez egy kortárs 
képzőművészeti kiállítóhely esetében valószínűleg kevésbé meghatározó, mint más nagy kulturális 
intézmények esetében lenne –, másfelől elképzelhető, hogy a válaszadók egy része az adatfelvétel 
során egyszerűen összetévesztette a kérdésben szereplő múzeumot egy másik intézménnyel. Abban 
azonban egyértelmű korreláció mutatkozik, hogy akik azt állítják, hogy az elmúlt három évben jár-
tak a Műcsarnokban, nagyobb arányban hallottak az intézmény tervezett tulajdonosváltásáról.

Inkább jó döntésnek tartom

Inkább rossz döntésnek tartom

Nem tudja, nem válaszol

4%

4%

3%



A Magyar Művészeti Akadémia és a Műcsarnok-ügy a sajtó tükrében 22

ben, azok között is minden negyedik megkérdezett hallott a változásról. 
Ezzel szemben azok, akik soha nem jártak a Műcsarnokban, jóval kisebb 
arányban tudnak a tulajdonosváltásról, mindössze 5%-uk hallott róla.

A Műcsarnokkal kapcsolatos változást illetően az átlagosnál nagyobb 
mértékben tájékozottak a diplomások (39%), a Budapesten élők (28%), a 
ma gas társadalmi státusúak (28%), valamint a 60 év felettiek (17%) és ezzel 
összefüggésben a nyugdíjasok (16%). A tulajdonosváltásról tudomással 
bíró csoport összetétele eszerint jelentősen eltér a felnőtt magyar lakosság 
társadalmi megoszlásától: akik hallottak arról, hogy a Műcsarnok a Ma-
gyar Művészeti Akadémia tulajdonába kerül, azoknak 45%-a diplomás, 
38%-a 60 év feletti – összesen 57%-a 50 év feletti –, 43%-a pedig budapesti 
lakos. Ezeket a társadalmi-demográfi ai jellemzőket együtt kezelve meg-
állapítható, hogy a Műcsarnok tervezett tulajdonosváltásáról a budapesti, 
legalább 50 éves diplomások kilenctizede hallott, szemben a lakossági 
átlag bő egytizedével. Más megközelítésben ez a csoport a felnőtt lakosság 
2,5%-át teszi ki, a tulajdonosváltásról tudomással rendelkezőknek viszont 
közel egyötödét (18%-át).

Az átlagosnál jóval magasabb, három-négytizednyi a tájékozottak ará-
nya azok körében, akik az oktatás, a kultúra vagy a gazdasági szolgáltatá-
sok területén dolgoznak, illetve dolgoztak. A tulajdonosváltással kapcso-
latos hír ismertségét befolyásolja az is, ki milyen mértékben tájékozódik 
az internet igénybevételével: aki soha nem használ internetet, jóval kisebb 
arányban értesült erről a hírről (8%), mint aki naponta vagy majdnem 
naponta teszi ezt (16%). Az internethasználat gyakoriságát azonban nem-
csak az életkor, hanem a társadalmi státus is jelentősen befolyásolja, így 
a magasabb iskolai végzettség és a jobb anyagi helyzet közvetve az inter-
nethasználat révén is hozzájárul a jobb tájékozottsághoz.  

3.2. Következtetések

A korábbi sajtóelemzésben vizsgált híradások nyomán elmondható, hogy 
míg az MMA-ügyet a politikai sajtó fontos közéleti kérdésként reprezen-
tálta, addig a nagy kereskedelmi televíziók híradóiban jóval csekélyebb 
fi gyelmet kapott, sőt akár meg sem jelent önálló hírként, amiből arra lehet 



A Magyar Művészeti Akadémia és a Műcsarnok-ügy a sajtó tükrében 23

következtetni, hogy az ügy nem rendelkezett különösebb hírértékkel a ke-
reskedelmi és a bulvármédia körében. Az, hogy a nyilvánosságnak ez a ket-
tőssége milyen hatással bír az MMA és a Műcsarnok-ügy társadalmi is-
mertségére, jól szemléltethető a fenti közvélemény-kutatási adatok révén. 
Ebből pedig nem csak a konkrét ügyre, és nem is csak általában a kultúr-
politikára nézve lehet levonni bizonyos következtetéseket.

Azok számára, akik rendszeresen a politikai sajtóból tájékozódnak, 
akár meglepő is lehet az az eredmény, amely szerint a felnőtt magyar la-
kosság 11% hallott az ügyről, és mindössze 8%-ának van arról határozott 
véleménye. Az, hogy ez az arány mennyire tűnik alacsonynak, természe-
tesen nézőpont kérdése. Az MMA és a Műcsarnok ügye mint (magas)kul-
turális kérdés önmagában bizonyosan nem tarthatna számot széles köz-
fi gyelemre, ezért ebben a tekintetben a 11%-os ismertség nem mondható 
csekélynek. Ha azonban abból indulunk ki, hogy a politikai sajtóban 
erősen reprezentált, karakteres és konfl iktusos ügyről van szó, amely ter-
mészetszerűleg összekapcsolódhatott más, a humán területet érintő hír-
adásokkal – például 2012 decemberében a felsőoktatás átalakításával kap-
csolatos hírekkel –, és ennek következtében a művészeti szféra behatóbb 
ismerete híján is alkalmat adhatott a politikai identifi kációra, akkor ez 
az elérési arány valóban alacsonynak tűnik. Különösen, ha például azok-
nak az arányához viszonyítjuk, akik azt állítják, hogy már jártak a Mű-
csarnokban (26%), így kulturális kérdések iránt feltehetőleg valamivel 
érdeklődőbbek a többi megkérdezettnél.28

Az MMA-ügyről határozott véleménnyel rendelkezők csekély aránya 
egyenesen következik annak viszonylag alacsony ismertségéből, s mivel 
a válaszadók kis száma miatt ebben a vonatkozásban nagyobb hibahatár-
ral kell számolni, az ügy értékelésére nézve messzemenő következtetéseket 
nem lehet levonni. Ami bizonyossággal megállapítható, hogy az a csoport, 
amely markáns véleménnyel rendelkezik, megosztott ebben a kérdésben. 
A negatív híreknek a sajtóelemzés által is kimutatott túlsúlya nagyobb 
ismertség esetén a negatív értékelés nagyobb arányát valószínűsítené, de 
mivel feltehetően főként azok formáltak véleményt a kérdésről, akik a po-
litikai sajtóból tájékozódnak, álláspontjukat meglévő politikai preferen-

28 Még akkor is, ha a válaszadók egy része feltételezett elváráshoz igazodott vagy más intézménnyel 
tévesztette össze a Műcsarnokot. Ehhez lásd az előző lábjegyzetet. 



A Magyar Művészeti Akadémia és a Műcsarnok-ügy a sajtó tükrében 24

ciájuk alapvetően befolyásolhatta. A kutatás a pártpolitikai preferenciák-
ra azonban nem terjedt ki, így erre nézve nem vonhatók le belőle további 
következtetések, ahogyan arra nézve sem, befolyásolta-e ezen arányokat 
az a tény, hogy a kormányoldalhoz közelebb álló sajtó egy része sem ki-
zárólag pozitív megközelítésben számolt be erről a témáról.

Bár a közvélemény-kutatás nem tartalmazott a médiafogyasztási szo-
kásokra vonatkozó konkrét kérdéseket, így ennek alapján nem beszél-
hetünk egyértelmű korrelációról, a Műcsarnok tervezett tulajdonosvál-
tásával kapcsolatos hír alacsony ismertsége kétségkívül összefüggésbe 
hozható a kereskedelmi médiumok fi gyelmének hiányával. Az legalábbis 
egyértelműen megállapítható, hogy egy konkrét ügy, amely kizárólag a 
politikai sajtóban épült fel – mégoly hangsúlyos – „ügyként”, a kereske-
delmi médiumok híradásaiban ellenben nem, a felnőtt lakosságnak mind-
össze egytizedét volt képes elérni. Az alacsony ismertség nem tudható be 
kizárólag a téma kulturális-kultúrpolitikai jellegének, hiszen ha ez jelen-
tene befogadási nehézséget, az elérési arány vélhetően nagyobb, az érté-
kelési hajlandóság pedig kisebb lenne.29 Ez a tényező inkább arra adhat 
magyarázatot, miért ment át sokkal kevésbé az MMA-ügy a kereskedelmi 
médiumok „szűrőjén”, mint a politikai sajtóén.

Összegzésképpen megállapítható, hogy az MMA-ügy nem vált össz-
társadalmi szinten meghatározó politikai kérdéssé; a felnőtt lakosságnak 
mindössze egytizede hallott a Műcsarnok tervezett átadásának – az ügy 
szempontjából központi – híréről, s annak 8%-a rendelkezik erről mar-
káns véleménnyel. A sajtóelemzés és a közvélemény-kutatás együttesen 
arra enged következtetni, hogy ennek egyik alapvető oka az lehet, hogy 
bár a politikai sajtó kiemelten foglalkozott a kérdéssel, az a kereskedelmi 
médiumok híradásaiban hangsúlytalan maradt. Ez pedig minden bi-
zonnyal nem csak a kulturális-kultúrpolitikai témák sajátossága; a kuta-
tás alapján az az általánosabb hipotézis is megfogalmazható, hogy abból, 

29 Jogosnak tűnik az a felvetés, hogy például a diplomások, különösen a budapesti diplomások eleve 
fogékonyabbak az MMA- és a Műcsarnok-ügyre, ezért emlékeznek közülük többen az ehhez kapcso-
lódó hírekre. Hozzá kell azonban tenni, hogy társadalmi-kulturális okokból feltételezhető, hogy az 
a csoport, amely a legnagyobb arányban értesült a Műcsarnok tulajdonosváltásáról, vagyis a buda-
pesti, 50 év feletti diplomások csoportja az országos nyomtatott napi- és hetilapok olvasóközönségének 
jelentős részét teszi ki. Így a nagyobb elérési arány körükben vélhetően nemcsak ezen „fogékonyság-
nak” tudható be, hanem annak is, hogy jóval nagyobb eséllyel találkoztak az MMA-val és a Műcsar-
nok tulajdonosváltásával kapcsolatos hírekkel.



A Magyar Művészeti Akadémia és a Műcsarnok-ügy a sajtó tükrében 25

hogy egy-egy szakterület kérdései kiemelt fi gyelmet kapnak a politikai és 
a szaksajtóban, még nem következik magától értetődően, hogy széles köz-
fi gyelemre számot tartó ügy válik belőlük – ehhez többek között a keres-
kedelmi médiumok „ingerküszöbének” átlépésére is szükség van.30

30 Ennek a  hipotézisnek az igazolása természetesen további kutatásokat igényelne, ahogy az a kérdés is 
megérdemelné az elemző fi gyelmet, milyen elvek szerint kerül be egy-egy kulturális, illetve 
kultúrpolitika téma a kereskedelmi médiumok látókörébe.


